dinsdag 18 augustus 2015

Rondreis Baltische staten : donderdag 23 juli


Vandaag werden we met onweer en hevige regen wakker. Het heeft de hele ochtend hard geregend en geonweerd. Om 8.30 uur vertrek uit Gizycko. De eerste pauze was bij een benzinestation in Suwalki nog in Polen. Op verkeersborden langs de weg was te zien dat we vlakbij Litouwen en Wit Rusland kwamen. Ik heb de plaatsnaam Kaliningrad niet op de borden zien staan. De grensovergang stelde niets voor. De bus kon gewoon doorrijden. Even verderop moest Paul wel een vignet aanschaffen. Omdat er geen lunchmogelijkheden waren hadden we een lunchpakket uit het hotel meegenomen. De klok moest bij het passeren van de grens een uur vooruit gezet worden. Tegen 12.30 uur een pauze in Marijampole. Deze naam doet mij denken aan de ongeveer gelijknamige plaats in de Oekraine. Het goot van de regen. Het grote plein daar deed mij denken aan Tirana in Albanie. Langzamerhand werd het droger en kwamen we rond 15.00 uur bij de burcht van Trakai aan. De helft van de medereizigers ging het kasteel in. Ik heb dat niet gedaan. Ik besloot om met een paar anderen om het kasteel gelopen, en verder lekker genikst. Rond 17.00 kwamen we in Vilnius aan, we hadden tijd genoeg om in de tv toren te gaan. ca. 160 meter hoog. Een fraai uitzicht over Vilnius, compleet met een kerncentrale. De toren draait in ca. 40 minuten rond. Tijdens het ronddraaien en het genieten van het uitzicht heb ik een kopje thee gedronken. Tegen 19.00 uur aankomst in het hotel. Wat onderweg opviel is dat de ontwikkeling een stuk achter loopt ten opzichte van Polen. Er moet nog heel wat gebeuren om de welvaart in Litouwen op een hoger plan te brengen.

Geen opmerkingen: