donderdag 6 augustus 2009

Rondreis Polen deel 5

Mariakapel van Czestochowa

In de zoutmijn van Wieliczka

Dinsdag 28 juli maakten we een excursie naar Wieliczka. De mijn is een van de oudste zoutmijnen ter wereld. Het winnen van zout op deze plek werd voor het eerst vermeld in 1044. De gangen van de mijn zijn in totaal 300 kilometer lang en bereiken een diepte van 327 meter.
Bij deze excursie daalden we ruim 300 treden af en kwamen we op een diepte van 137 meter onder de grond. In de mijn was de temperatuur ca. 14 graden celsius. Bezoekers worden hedentendage rondgeleid over een 3.5 km lange route langs standbeelden van historische en mythische figuren, allemaal uitgehouwen in het rotsachtige zout. Verder zijn er een ondergronds meer, een kapel en worden er oude werktuigen getoond ter illustratie van de historie van de zoutwinning. Elk jaar bezoeken zo'n 800.000 toeristen de mijn. De mijn staat op de UNESCO lijst van wereldcultuurmonumenten. Rond het middaguur waren we weer terug in Krakau, en konden we op eigen gelegenheid zonder gids de stad verder verkennen. Ik ben naar de Lakenhal geweest om voor Nico een schaakspel te kopen. In de avond was er een muziekavond in een joods restaurant met klezmer muziek. De volgende dag verlieten we Krakau en gingen via Czestochowa naar Wroclaw. Voordat we in Czestochowa kwamen maakten we een korte stop bij een markante krijtrots in de vorm van een kegel. Czestochowa is een druk bezochte bedevaartplaats. In de Mariakapel van het klooster bevindt zich de zwarte madonna. We kregen onder leiding van een gids een rondleiding in dit complex. Tegen 18.00 uur bereikten we ons laatste overnachtingshotel van Polen in Wroclaw. Jammer dat we eigenlijk veel te weinig tijd hadden om deze plaats goed te bekijken. Want de volgende ochtend passeerden we als vroeg de grens bij Gorlitz. Foto's Polen deel 5

Geen opmerkingen: