maandag 3 augustus 2009

Rondreis Polen deel 1

Op het strand aan de Oostzee
De Burcht van Malbork
Het foei lelijke hotel in Poznan

De kathedraal van Poznan

Op maandagochtend 20 juli begon de rondreis door Polen in Beek, het overstappunt van de OAD. Rond 10.00 uur zat iedereen in de goede bus en vertrokken we richting Polen. De 1e dag reden we met de bus naar Frankfurt a.d. Oder. Hier was ons 1e overnachtingshotel. De gehele reis was zo'n 3500 km. lang. Op dinsdag gingen we via de grensovergang Swiecko naar Poznan. Zodra we de grens over waren werden we volgens een Pools gebruik getrakteerd op brood met zout. De betekenis hiervan is dat brood is vertrouwen en zout duurzaamheid en vriendschap. Poznan is aan de Warta gelegen en heeft een historisch stadscentrum. We logeerden in een voormalig staatshotel. De buitenkant was foei lelijk, maar van binnen geheel gerenoveerd. Door een klein ongeval hadden we geen georganiseerde rondleiding in Poznan, en konden we onze eigen weg gaan. Eerst de kathedraal bezocht en daarna het historische centrum. We bleven 1 nacht in Poznan. Op woensdag ging de reis verder via Malbork naar Gdansk. In Malbork is de grootste kruisriddersburcht van Europa. We kregen een uitgebreide rondleiding. Na de rondleiding reden we naar ons overnachtingshotel in de nabijheid van Gdansk. Na het eten zijn we nog even naar het strand van de Oostzee geweest. Ruim 700 foto's gemaakt. Foto's deel 1 Polen