zaterdag 11 augustus 2018

Dag 7 dinsdag 31 juli

Het is vandaag weer een mooie en warme dag. Gemiddeld 26 graden. In de hotels is geen airco, en dus was het er erg warm. Normaal hebben ze hier ook geen airco nodig. De dag begon in het Alta museum. Hier zijn rotstekeningen te zien die tussen de 2000 en 5000 jaar oud zijn, vermoedelijk zijn deze tekeningen op de rotsen aangebracht door de Sami. Het is een mooi opgezet museum met een goede uitleg zelfs in het Nederlands. Deze week had ik al meerdere musea bezocht, waar de uitleg alleen in het Noors is. Na dit bezoek met diverse tussenstops reden we naar Honningsvag. Onderweg werd het landschap steeds kaler. We reden door het toendralandschap via de Noordkaaptunnel (bijna 7 km lang) naar Honningsvag. Hier is het iets minder warm, een aangename temperatuur. Vanavond om 21.15 uur vertrekt de bus naar de Noordkaap. Rond 22.00 uur kwamen we op de Noordkaap aan. Het was ca. 20 graden, ongekende hoge temperatuur voor de Noordkaap. Het was helder weer met nauwelijks bewolking. We boften dat het onbewolkt was. Eerst bij de globe wat foto’s gemaakt. Daarna naar de film. Het is een groot complex met daarin restaurants, cafe’s, winkels, postkantoor en filmzalen. Er was een film waar de 4 seizoenen op de Noordkaap werden getoond. Het is niet voor te stellen hoe het in de winter is met deze temperatuur. Na de film naar het postkantoor. Daarna naar de winkel. Tegen 23.45 naar buiten om naar de zonsondergang te kijken. De zon gaat tot 29 juli helemaal niet onder. Deze avond ging de gedeeltelijk onder. Na verloop van tijd zag je de zon weer opkomen. Tegen 00.15 uur vertrok de bus weer terug naar het hotel. Jammer dat we al vlug naar de bus moesten. Onderweg naar het hotel zag ik om 0.30 uur de zon al weer verder op komen. Tegen 01.00 uur waren we weer terug in het hotel. Om 01.30 uur was het nog steeds licht en het zou ook niet donker worden. Ik kon moeilijk in slaap komen.