zondag 5 juni 2016

Orkney en Shetland eilanden dag 8

Om 9.00 uur vertrokken we van het Busta House hotel. Een mooie rit door het onherbergzame landschap van het noordelijke deel van Mainland. We stopten bij een vuurtoren die op de kliffen staat van Eshaness. In eerste instantie werd het zich op de kliffen ontnomen door mist flarden. Na enige tijd was het geluk met ons en trokken de mistflarden weg zodat we zicht kregen op de kliffen die ontstaan zijn door harde orkaan stormen. Het kan er stormen. Windkracht 11 tot 12 is niet daar niet uitzonderlijk. Na het bekijken van de kliffen leek het of de mistflarden weer terugkeerden over de kliffen. Even verder op maakten we een koffiestop bij Eshaness. Ook hier waren prachtige rotsformaties te zien, de moeite waard op dit op de foto te zetten. Tegen 12.00 uur kwamen we bij een zilversmederij aan. Hier werd even gestopt. Na dit bezoek reden we door naar Lerwick. We hadden niet zoveel tijd in Lerwick. Ik had de keuze gemaakt om het Shetland museum te bezoeken. Het was een goed ingericht en gedocumenteerd museum. Het museum gaf een overzicht van de geschiedenis van Shetland van ver voor Christus tot heden. Achteraf bleek dit een goede keus te zijn om de laatste paar uren op Shetland in dit museum door te brengen. Om 15.45 was ik bij de Victoria pier om met de bus naar de terminal te gaan voor de terugtocht per ferry naar Aberdeen. Met mooi weer vertrok de ferry om 17.20 uur richting Kirkwall, met aankomst ca. 23.30 uur. Na een korte stop in Kirkwall ging de boot verder. De volgende dag zal de boot om 7.30 uur in Aberdeen arriveren. Foto's dag 8